Integritetspolicy och köpvillkor

Integritetspolicy

Integritetspolicy

Denna information beskriver hur vi hanterar dina personuppgifter då vi är måna om att detta görs på ett korrekt sätt. New Botanic hanterar personuppgifter enlig de uppsatta legala kraven. 


Den 25 maj 2018 börjar en ny lag, GDPR att gälla. Det är en gemensam lag som skall göra att samma regler gäller överallt i hela Europa. Med GDPR måste alla organisationer, handlare och företag ha ett ha kontroll på sina kunders uppgifter. Läs mer här: Datainspektionen

Vad avses med personuppgifter

Med personuppgifter avses information som kan kopplas till en person. Det rör sig t ex om namn, adress, e-postadress, personnummer och i vissa fall även ip-nummer. GDPR inbegriper alla former av behandling av uppgifterna såsom insamling, registrering, organisering, strukturering, lagring, bearbetning, överföring och radering.

Tredje part – vilka uppgifter delas

Dina personuppgifter kommer endast användas för att vi ska kunna genomföra vårt åtagande mot dig som kund. Vi kommer inte sälja vidare dina uppgifter.

Vi sparar eller delar eller sparar dina personuppgifter med följande aktörer.

Shopify – för att kunna genomföra ditt köp.

Betalningslösningar - för att du ska kunna genomföra ett köp delar vi dina uppgifter.

Fraktbolag – för att kunna leverera beställningar så delar vi dina nödvändiga personuppgifter med fraktbolag. 

Vi lagar också dina personuppgifter om nu anmält dig till vårt nyhetsbrev.

Hur länge sparas dina personuppgifter
Vi sparar dina uppgifter så länge det finns en kundrelation mellan oss eller om du själv bett om det exempelvis i form av prenumeration på vårt nyhetsbrev. Vi sparar även uppgifter för att tillgodose lagliga krav. Normalt gallras uppgifter efter max sju år i enlighet med bokföringslagen. Detta görs en gång per år.

Dina rättigheter 

Du som kund är närsomhelst rätt att begära att dina uppgifter raderas ur systemen förutsatt att det inte finns några lagliga krav som kräver att vi måste ha kvar uppgifterna (t.ex. bokföringslagen).

Du har också rätt att få felaktiga personuppgifter rättade, flytta personuppgifterna (dataportabilitet) och invända mot att personuppgifterna används för marknadsföring. Du som har uppgifter i våra register har lagstadgad rätt att begära registerutdrag av dina personuppgifter en gång per år. Din begäran ska vara skriftlig och egenhändigt undertecknad samt innehålla uppgift om namn och personnummer. Detta behöver vi för att säkerställa att vi lämnar ut uppgifterna till rätt person. New Botanic kommer ge tillgång till dina kunduppgifter senast en månad efter att ha mottagit begäran. Skicka din begäran om registerutdrag, information eller rättning av felaktiga uppgifter till info@newbotanic.se. Informationen kommer att sändas till din folkbokföringsadress.

Köpvillkor

Allmänt om köpvillkor

När du handlar av New Botanic godkänner du följande villkor. Du åtar dig också betalningsansvaret för köpet.

Leveransvillkor

Leverans sker till den adress du uppgett som leveransadress. Du som köpare ansvarar för att leveransadressen är rätt. Om adressen ändras eller är felaktig debiteras eventuella ytterligare kostnader till dig som köpare.

Ångerrätt/öppet köp

Köparen har rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar från det att varan är mottagen. Returer och byten gäller bara för oanvända produkter och obrutna förpackningar. För att erhålla återbetalning måste varorna i stort vara i oförändrat skick. Köparen står för transportrisker och fraktkostnader. Om du vill ångra ditt köp ber vid dig kontakta info@newbotanic.se. Tiden för ångerrätten börjar löpa från den dag då du emottog varan via leverans.

Var noga med att ange ordernummer, fullständigt namn och kontaktuppgifter. Du som kund står för returfrakten. 

Reklamation

Om det är fel på produkten ber vi dig skicka tillbaka produkten så snart som möjligt och beskriva felet i text eller och gärna med bild samt kvitto. Detta gör du enklast på info@newbotanic.se. Felet måste ha funnits där redan när du mottog varan. Längden på rätten att reklamera följer Konsumentköpslagen. Ersättningen kan ej överstiga försäljningsvärdet. Köparen står för fraktkostnad.

Betalningssätt

Shopify Payments, VISA och Mastercard, AMEX och Klarna Pay Now, Klarna Slice it Klarna Pay Later Maestro  Klarna, Apple Pay och Google Pay

Force Majeure

New Botanic har inte ansvar för skador som uppstår genom förhållanden som vi inte kunnat förutsäga eller påverka, som omöjliggör fullgörandet av ingångna avtal.

Leveranstider och fraktkostnad

Ditt paket packas och skickas inom 1-7 vardagar. När ditt paket är färdighanterat hos oss får du ett mejl som bekräftar att paketet är skickat. Vi levererar alla våra paket med Postnord och tjänsten MyPack. I dagsläget kan man inte beställa produkter från annat land än Sverige. Kunden får paketet hemlevererat till dörren alternativ till ombud mot kvittens. New Botanic ersätter ej paket som kommer bort efter leverans vid valet hemleverans utan kvittens.

Vi tar inte ansvar för Postnords leveranshantering/tider. Konsumenten har rätt att häva köpet vid försening om denne inte godkänner ny föreslagen leveranstidpunkt. Leveranstid är normalt 5 – 7 dagar för Sverige.

Paketet ligger hos ombud mellan 7-14 dagar innan de går i retur. Outlösta paket återbetalas inte om paketet innehåller växter som farit illa. Fraktavgiften återbetalas inte. Det totala fraktpriset för din beställning ser du i din kundkorg. 

Kostnad för frakt är 49 SEK

Över 900 SEK, fri frakt 

New Botanic ansvarar inte för fraktkostnad för returer. 

Ej uthämtad försändelse

En leverans från oss måste hämtas ut också om den ska returneras. För varor som inte hämtas ut debiterar vi en avgift för som täcker våra kostnader för hanteringen av detta. 

Rättigheter

Använd våra bilder och texter men hänvisa gärna till New Botanic. 

Ångerrätt/öppet köp

Ångerrätt/öppet köp

Köparen har rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar från det att varan är mottagen. Returer och byten gäller bara för oanvända produkter och obrutna förpackningar. För att erhålla återbetalning måste varorna i stort vara i oförändrat skick. Köparen står för transportrisker och fraktkostnader. Om du vill ångra ditt köp ber vid dig kontakta info@newbotanic.se. Tiden för ångerrätten börjar löpa från den dag då du emottog varan via leverans.

Var noga med att ange ordernummer, fullständigt namn och kontaktuppgifter. Du som kund står för returfrakten. 

Betalningssätt

Betalningssätt

Shopify Payments, VISA och Mastercard, AMEX och Klarna Pay Now, Klarna Slice it Klarna Pay Later Maestro  Klarna, Apple Pay och Google Pay

Leveranstider och fraktkostnad

Leveranstider och fraktkostnad

Ditt paket packas och skickas inom 1-7 vardagar. När ditt paket är färdighanterat hos oss får du ett mejl som bekräftar att paketet är skickat. Vi levererar alla våra paket med Postnord och tjänsten MyPack. I dagsläget kan man inte beställa produkter från annat land än Sverige. Kunden får paketet hemlevererat till dörren alternativ till ombud mot kvittens. New Botanic ersätter ej paket som kommer bort efter leverans vid valet hemleverans utan kvittens.

Vi tar inte ansvar för Postnords leveranshantering/tider. Konsumenten har rätt att häva köpet vid försening om denne inte godkänner ny föreslagen leveranstidpunkt. Leveranstid är normalt 5 – 7 dagar för Sverige.

Paketet ligger hos ombud mellan 7-14 dagar innan de går i retur. Outlösta paket återbetalas inte om paketet innehåller växter som farit illa. Fraktavgiften återbetalas inte. Det totala fraktpriset för din beställning ser du i din kundkorg. 

Kostnad för frakt är 49 SEK

New Botanic ansvarar inte för fraktkostnad för returer. 

Ej uthämtad försändelse

En leverans från oss måste hämtas ut också om den ska returneras. För varor som inte hämtas ut debiterar vi en avgift för som täcker våra kostnader för hanteringen av detta.