Nya företaget New Botanic lanserar kurerade odlingskollektioner
för att ta hemmaodling till ny nivå

Odlings– och trädgårdsbranschen har under de senaste åren skjutit i höjden drivet av ett ökat intresse för hållbarhet, egenproducerat och vårt eget välbefinnande – att skapa något själv från grunden. Nu lanseras New Botanic som erbjuder noga utvalda odlingskollektioner med personliga favoriter bland blom- och grönsaksfröer, fint paketerat tillsammans med odlingsdetaljer, kunskap och inspiration. Visionen är att skapa en vackrare vardag genom att väcka odlingslusten hos fler, men även att sänka barriärerna för att komma igång och skapa bästa förutsättningar för att lyckas. Ambitionen är också att organiskt bygga upp ett community där odlingsintresserade kan dela med sig av sin egen resa från frö till planta. Bakom företaget står bland andra trädgårdsdesignern och fd modeskaparen Nicole Wilson.

New Botanic vill skapa fler möjligheter till att odla oavsett om du bor i lägenhet, radhus eller villa, eller om du har balkong, altan eller trädgård. Varje kollektion innehåller fem personligt utvalda fröer som är utvalda för sina unika kvaliteter och egenskaper, både var och en för sig men också utifrån den helhet fröerna tillsammans skapar. Kollektionerna innehåller dessutom odlingsbriketter av kokos, istället för jord, för att göra odlingsstarten så smidig som möjligt. I kollektionerna medföljer också enkla steg-för steg-instruktioner baserad på vår samlade kunskap och erfarenhet av odling och samtliga fröer är testodlade i egna trädgårdar för att kunna ge allra bästa råd om var och hur de ska odlas.

New Botanic kommer årligen att släppa nya odlingskollektioner. Nu under våren kommer vi för S/S 22 presentera sex kollektioner– Coco Bouquet Collection, The Black Collection, Botanic Deco Collection, Romantic Bouquet Collection, The Salad Collection och Lace Bouquet Collection.

Att se ett frö du själv har satt i jorden börja gro är ingenting annat än ren magi. Resan från denna lilla grodd till fullvuxen planta kan ibland kännas lång, men den som väntar och vårdar kommer att berikas på så många sätt. Att skörda sina egna gurkor i fönstret eller plocka buketter från sitt eget land är svårslaget. Visionen med New Botanic är att få fler människor att uppleva just den fantastiska känslan, säger Nicole Wilson.

Svenskarnas intresse för att odla sina egna grönsaker och blommor är på enorm frammarsch. Att komma i gång med sin odling, oavsett om det gäller att hitta rätt produkter eller få rätt hjälp på vägen, är inte alltid så enkelt. 

Att odla och skörda egna grönsaker och blommor är något av det mest välgörande och belönande som finns. Dock kan steget in i odlingsvärlden vara en snårig djungel av olika fröer och produkter att välja mellan. Här har New Botanic en intressant roll att spela. Baserat på våra personliga framgångar, misslyckanden och lärdomar inom odling så vill vi vända på logiken och i stället ta avstamp i odlarens värld och förutsättningar. Vi kommer kontinuerligt att släppa nya frökollektioner anpassade efter säsong, kunskapsnivåer, intresse och smak, säger Hanna Fallenius.

New Botanic grundas av före detta modedesignern, numera trädgårdsdesignern, Nicole Wilson samt trion bakom kommunikations- och varumärkesbyrån Carve - Hanna Fallenius, Peter Lindgren och Hannes Kerstell. Utöver sina yrkesroller är de dessutom passionerade hemmaodlare som fyller sina villaträdgårdar, balkonger och fönsterbrädor med blommor och grönsaker.

Jag tar med mig min erfarenhet från både mode- och trädgårdsdesign där man arbetar med att kombinera olika plagg eller sätta samman växter för att skapa den bästa helheten gällande både form, färg, stil och funktion. Men också att jobba med kollektionstänk och konceptualisera och visualisera en idé om ett slutresultat. New Botanic är framförallt lust- men även designdrivet. Vi vill få odling att kännas enkelt, lustfyllt och snyggt, avslutar Nicole Wilson.

Information om New Botanics odlingskollektioner

Varje kollektion innehåller fem handplockade fröer sammansatta efter en tydlig idé om ett slutresultat. Fröerna är förpackade i fina fröpåsar handmålade av konstnären och formgivaren Marika Vaccino Andersson. Kollektionerna innehåller även miljövänliga odlingsbriketter av kokos som sväller upp av vatten för att sedan så fröerna i, märkpinnar för att märka sådderna och superenkla instruktioner för att komma i gång direkt med odlingen. Innehållet i varje kollektion gör att du blir självförsörjande på dessa utvalda grönsaker och snittblommor under stor del av säsongen. 

Kollektionerna kommer att finnas till försäljning fr om februari 2022 på www.newbotanic.se till priser mellan 400-500 kr.

Grundare

Nicole Wilson har under sina 12 år i modebranschen designat kreationer burna av Lady Gaga, Lykke Li, Robyn och Rihanna och hon har bidragit till storsäljande klassiker som stöveln Pistol Short för Acne Studios. Sedan barnsben har hennes mamma entusiasmerat Nicole inom trädgårdsodling. När hennes mamma senare gick bort fick hon ärva alla hennes fröer, trädgårdsredskap och även hennes fantastiska trädgård. Där och då började en ny resa. Nicole är idag utbildad trädgårdsdesigner och driver även instagramkontot  @newgenerationgardens.

Hanna Fallenius har över 15 års erfarenhet av ledarskap, affärsutveckling och strategiarbete för större svenska och globala företag. Hon var tidigare partner på kommunikationsbyrån Prime där hon även ansvarade för ett av byråns största affärsområden. Numera driver Hanna tillsammans med Peter och Hannes varumärkes- och kommunikationsbyrån Carve. Hanna har ett passionerat intresse för blommor och odling och är under sommarhalvåret helt självförsörjande på snittblommor odlade i sin villaträdgård i Enskede.  

Peter Lindgren har över 20 års erfarenhet av kreativt ledarskap och varumärkesbyggande. Han har utvecklat framgångsrika och prisvinnande koncept för ledande svenska och internationella företag och har stor erfarenhet av att accelerera affärs- och marknadsstrategier. Peter var under 12 år kreativ chef och delägare på Prime, som under den perioden var världens mest kreativt prisbelönta PR-byrå. 

Hannes Kerstell har en lång erfarenhet av kommunikationsbranschen och är en erfaren och efterfrågad rådgivare inom media och kommunikation. Utöver rollen som rådgivare har Hannes erfarenhet av styrelsearbete och att skapa och driva utbildningar inom strategisk kommunikation och pr. Bland annat har Hannes varit ansvarig för heltidsutbildningen i Strategisk kommunikation och PR på Berghs School of Communication. Hannes arbetade nästan 20 år Prime där han var partner och delägare. 

För mer information eller högupplösta bilder, kontakta
Hanna Fallenius, VD, grundare och odlingsfantast

E-post: hanna.fallenius@newbotanic.se 

Mobil: + 46 73 355 06 71 

Nicole Wilson, grundare och trädgårdsdesigner

E-post: nicole.wilson@newbotanic.se 

Mobil: +46 707 59 00 74